Vizibilitatea nu da neaparat valoare...

Intr-un decor total idilic in viziunea mea: una dintre terasele de pe Smardan, energizati de aroma de cafea si cu epiderma gadilata de soare, ma angajasem cu niste buni prieteni intr-un small talk extrem de delicios: carti, topos-uri literare si scriitori care ne ating sufletelul.
In avalansa de idei, experiente unice si sentimente imuabile guvernate de carti s-a iscat o controversa care m-a pus pe ganduri: scriitorii tineri nu se pot compara cu cei consacrati, nu mai au aceeasi valoare.
Devoratoare de scriitori contemporani si avida de noi viziuni, am ripostat vehement, argumentand ca notorietatea de care se bucura autorii consacrati nu trebuie sa ne influenteze astfel incat sa devenim reticenti in a "gusta" si scriitura proaspata.
Clasicii mei "iubiti" Marquez, Dostoievski, Bulgakov, Miller, Eco, Kafka, Wilde, Poe, sau romanasii Eliade, Camil Petrescu, Cioran, Liiceanu, Plesu sau Cartarescu nu imi afecteaza cu nimic pofta de nou si nu ma impiedica sa ma "indragostesc" de scriitori precum Ionut Chiva, Ioana Baetica, Radu Pavel Gheo sau Dragos Voicu.
Sunt oare scriitorii tineri mai putin valorosi decat cei cu multi ani in spate si notorietate pe masura?

Comentarii

  1. Intr-adevar, scriitorii tineri nu sunt la fel de cunoscuti ca cei mai vechi, asta pentru ca, mi se pare mie, se si promoveaza altfel, prin intermediul altor mijloace si in alte tipuri de medii. Termenul de "elita" are alte semnificatii si atribute. Fiecare epoca are alt mod de a-si promova eruditii; acum poate este specific sa fii underground! Un lucru ramane cert: elita culturala si cei care au intrat in contact cu ea au reprezentat mereu un grup restrans...

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, ai dreptate in ceea ce priveste promovarea si nisa elitei. Dar intrebarea mea era legata mai mult de valoare, de calitatea scriiturii.

    RăspundețiȘtergere
  3. Scriitorii tineri nu mai invata ca pe vremuri. Degeaba apeleaza la obscenitati ca sa iasa in evidenta si sa "socheze" cumva, tot nu au finetea si constructia cu care se scria inainte.

    RăspundețiȘtergere
  4. apreciez "noutatea" in general, asta fara a da mai putina importanta "vechiului".

    nu mi se pare niciuna mai prejos decat cealalta atata timp cat vorbim despre literatura si literatura (nu literatura si tabloidizare sau literatura si exces de injuraturi). Apreciez spiritul liber si libertatea de exprimare, chiar limbajul licentios nu-mi face obrajii sa roseasca, repet atata timp cat acest limbaj e justificat si nu sunt cuvinte aruncate doar pentru a "soca", asa cum spunea cineva mai sus.

    Nu ma deranjeaza sa ma socheze daca exista o poveste in spate. Vasili Sigarev, pentru mine, e un contemporan care scrie minunat. Descrie lumea, apeland la acest limbaj socant, dar nu in exces. Vorbeste despre adolescenti,e normal sa le imprumute limbajul.

    ca sa si las o idee, nu nu mi se pare ca scriitorii tineri sunt mai putini valorosi. exista intr-adevar tineri care poate sunt adusi in fata dar nu au foarte mult talent. dar sa nu ne inchipuim ca in trecut nu existau oameni care nu scriau prea bine. doar ca noi ii invatam in scoala pe unii dintre cei mai buni (si mi se pare perfect normal).

    ce vreau sa spun? ca peste ani, din acesti tineri talentati se vor cerne cu siguranta cei mai buni.

    nu stiu, poate noi asteptam sa moara oamenii pentru a le recunoaste valoarea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu cred ca nu ar trebui sa judecam scriitura in functie de varsta, pentru ca, daca stam sa ne gandim, cati dintre autorii consacrati au fost atat de "consacrati" in vremurile lor? Poate ca, la un moment dat, erau si ei tineri scriitori care faceau parte din elita, dar priveau cu jind la "clasicii" vremii.

    Mai mult, sunt de acord cu Rox, care spune ca adesea valoarea de "clasic" este acordata post-mortem.

    Iar, in ceea ce priveste scriitorii contemporani in general, eu am o mare pasiune pentru Haruki Murakami (care nu este tanar, intr-adevar), iar scriitura lui este una deosebita, lucru care, in timp, poate o sa l inscrie printre clasicii secolului XXI care vor fi studiati cine stie in ce vremuri...

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu cred ca se pot compara scriitorii contemporani cu clasicii.Ma refer aici strict la beletristica. Stilul clasicilor a fost, este si va ramane punct de referinta pentru literatura. Am citit contemporani,insa starea pe care mi-o induce un roman clasic nu se poate compara cu nimic - nu cred ca scriitura actuala mai poate crea acea lume in care intri prin lectura, lume care te ajuta sa te detasezi de tot si de toate si sa ramai fascinat de ce descoperi in ea.

    Respect contemporanii si mi se pare esential sa existe inca scriitori care sa creeze, care sa duca mai departe literatura....chiar si o forma diferita a ei :)

    RăspundețiȘtergere
  7. cred ca problema nu e in totalitate corect pusa. poate ar fi fost mai corect sa vorbim despre debutanti vs scriitori consacrati. si sa nu uitam ca si bulgakov sau poe au fost odata debutanti. intr-un final, cine dracu hotaraste daca un potential scriitor va fi un adevarat scriitor debutant? cum ajungi sa ai o controversa vis a vis de valoarea unor debutanti versus consacrati? tre sa ajungi pe un raft de librarie, nu-i asa? asa ca, din pct meu de vedere, ca si potential scriitor pe cale sa ajungi adevarat scriitor trebuie sa cuceresti o prima reduta: sa te publice naibii cineva. si apoi incepe razboiul de marketing, care, condus asa cum trebuie,ar putea inocula in mintile a zeci sau sute de mii de oameni ideea ca esti un scriitor debutant cu un mare talent.
    in fapt, eu cred ca o gramada de asa zisi scriitori de succes sunt produse perfecte ale marketingului si pr-ului de exceptie. gen coelho :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru a raspunde, cred ca este interesant de stabilit cum erau considerati "clasicii" de astazi atunci cand erau "contemporanii" de ieri...
    Oricum, un subiect "pour les connaisseurs".

    RăspundețiȘtergere
  9. scriitorii tineri sunt mai cruzi, mai ancorati in mizeria asta de realitate pe care o intorc pe toate partile pentru a-i evidentia cusururile. au un limbaj mai frust, mai vulgar...si mie mi se pare foarte normal, ...iubesc clasicii, dar nu ma regasesc in ei, prezinta o lume pe care doar pot sa mi-o imaginez, pe cand lumea contemporanilor o traiesc.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Barbatii inteligenti sunt tot barbati, iar barbatii sunt....

Femeie, nu fi barbat!

Nichita...mare autoare...